vitsvartvitsvart..

förra veckan hade jag ett bloggämne på lager, men så dök det där med jobbet upp och trängde sig före i kön. sen började de dessutom prata om mitt ämne på tv, och då tappade jag lusten att säga min åsikt lite.. men jag har ju lovat min vän anneli så...

det gällde övergångsställesskyltarna.. de kallas ju i folkmun "herr gårman" och har symbolen av en man som går över ett övergångsställe.. nu har nån, vägverket eller nåt sånt, tagit fram skyltar med en kvinna på - "fru gårman". hon har tofs och kjol. den som känner mig förstår förmodligen att jag tycker detta är fånigt. men jag tycker också att man tappar lite av grejen med att herr gårman också förmedlar att HÄR går man. sen tycker jag också att det får lite motsatt effekt och egentligen är ganska könsstereotypt med den nya symbolen.. alla kvinnor har inte långt hår, och långt ifrån alla kvinnor använder kjol som vanligaste plagg. i våras lyssnade jag på en föreläsning med en transvestit mtf, som kritiserade de här mans/kvinnosymbolerna som exempelvis finns vid toaletter. han/hon frågade sig hur många av oss åhörare som hörde hemma på kjoltoaletten. det var kanske två...

jag undrar också vad som blir bättre av att det är en kvinna ISTÄLLET för en man.. och varför man inte bara kan ha en streckgubbe?? syftet med skyltarna är ju trots allt att signalera för bilister att de måste stanna, inte att kämpa för jämställdhet

Kommentarer
Postat av: Karin

Du har så rätt, personligen blir jag förolämpad av den nya skylten.

2008-10-08 @ 13:02:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback