jag och mina beslut

håller på och packar in för min dalarnaresa inkl pit stop och blir återigen påmind om hur kass jag är på att packa. själva läggandet i väskor är jag rätt bra på men just det här att välja ut vad som ska med. har kommit fram till att det är min svåra beslutsångest som ligger bakom. och den är seriöst riktigt svår. jag tror att jag är en av de människorna med störst beslutsångest. jag kan aldrig bara fatta ett beslut och sen vara nöjd utan jag måste väga för- och nackdelar, fundera, tänka på möjliga alternativ och utfall, och det är så sjukt störigt så det finns inte. igår skulle jag köpa fiskliknande gummigrejer till en 3-åring, och det tog typ en halvtimme att välja! det har liksom ingen som helst betydelse vad jag väljer men ändå går det inte.

häromdagen skulle jag även köpa en ny resväska. en liten och smidig sak som funkar när man bara ska bort över en helg eller så. åkte runt halva stan och jämförde priser och modeller och funktionalitet m.m. det var viktigt att den var ganska liten så att det inte ser ut som att jag släpat med mig halva garderoben som nån liten fjollig brud. jag köpte till slut en väska, som jag tycker är liite för stor. men det finns inga mindre! så nu vill jag fanimej inte höra nåt om att jag har en så stor väska bara för en helg.

ibland vore det enklare att inte ha några valmöjligheter... men nån gång när jag orkar ska jag försöka öva på det där.. att bara bestämma mig för nåt och köra på det.. kanske skulle förenkla vardagen

Kommentarer
Postat av: Ninjan

Att inte kunna ta snabba beslut är inte så tokigt. Beslut är ju egentligen ett fastställande av att man väljer bort alla alternativ utom ett, vilket således gör att man tappar möjligheter. Det är bättre att ha kvar möjligheterna så länge som möjligt. Och poängen är ju då att du ska vara glad över din oförmåga att fatta beslut - det betyder ju att du har massa möjligheter en längre tid än tråkiga typer som direkt demolerar den valmöjligheten och gör ett tafflift snabbt val.

2008-07-18 @ 21:46:21
Postat av: c

det är så jag tycker egentligen och jag tror att man kommer fram till de bästa besluten om man överväger. men det hindrar mig lite för mycket och gör mig till en jävligt jobbig person, som alla som varit med mig när jag ska t.ex. ska inhandla något specifikt säkert kan intyga :)

2008-07-18 @ 23:15:34
Postat av: emil

en gång gick jag över halva göteborg fram och tillbaka för att köpa vykort då dessa var 1kr(EN) billigare på ett annat ställe. Det tyckte jag var kul.

2008-07-19 @ 09:16:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback