skyddsnätet

när man är student är det ofta svårt att beräkna hur mycket man kommer att arbeta under ett helt år, vilket också gör det svårt att veta hur mycket man kommer att tjäna. blir man sjukskriven måste man lämna dessa uppgifter till den myndighet som omtalades i det förra inlägget (den myndighet jag inte vill namnge eftersom det där med att spränga i luften kanske kan tolkas lite hotigt), och här stötte jag då på problem. jag gick till ett av myndighetens kontor för att få hjälp med detta och de rådde mig att skriva alla mina uppgifter på en bilaga där jag tydligt förklarade min situation (som kompliceras ännu mer av att jag har två jobb). jag gjorde den tydligaste tabellen i världshistorien och räknade ut exakt hur mycket pengar jag förlorar under min sjukskrivning. TVÅ VECKOR efter att alla papper skickades in ringer en typ från myndigheten och säger att han behöver ännu mer papper, och skickar några blanketter som mina arbetsgivare ska fylla i. papprena anländer och på dem ska ifyllas: årslön och arbetstid per år! jag ringer typen och försöker på ett trevligt och sakligt sätt förklara att anledningen till att dessa uppgifter inte fylldes i på den ursprungliga blanketten är att INGEN VET vad som ska stå i rutorna, och att jag därför skickade in en egen bilaga. men nej, uppgifterna måste in. tydligen är det viktigare att veta vad jag tjänar under ett helt år än vad jag skulle tjänat den perioden jag är sjuk. jag går till arbetsgivare no 1 som inte har nån aning om hur han ska fylla i men får höfta till det hela lite grann.. vad ska man göra liksom..? 10 minuter efter att jag lämnar arbetsgivare no 1 ringer typen från myndigheterna och meddelar att han INTE har SETT alla papper jag skickade från början, att dessa är tillräckliga, och att det papper jag just fått ifyllt kan kastas i papperskorgen. jag undrar om spränga i luften verkligen räcker för att jag ska känna mig tillfredsställd.

man känner sig inte helt frisk i huvudet efter en sådan process... och så undrar man varför det tar så lång tid för människor att komma tillbaka i arbete efter en sjukskrivning.

Kommentarer
Postat av: Erik

Hej Cissi!
Kommer du ihåg mig? ^^
Du Myndigheter är väl alltid sådär?

Postat av: Stina

Ett tips är att vara sjukskriven så länge som möjligt för de pengar man får när man börjar arbetsträna är smågrus. Jag vill ha stenbumlingar.
.
Kämpa på! :-)

2007-08-24 @ 21:39:06
Postat av: cecilia

erik, har du befunnit dig i bloggvärlden länge utan min vetskap eller? :)
stina, trevligt att ha sin kommentator tillbaka. jag börjar jobba nästa helg, utan arbetsträning, nu orkar jag inte med de här typerna längre.

2007-08-25 @ 12:56:54
Postat av: Erik

Jag fick reda på din blogg via Daniel ^^ Så jag va ju tvungen att spana in den!

2007-08-27 @ 21:04:14
URL: http://theartist.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback