filmrace - second edition

*gäsp* har kollat på film mellan klockan 11.30 och 21.00 idag.. tänkte upprepa höstens succe med fyra filmer i rad, chips, godis och läsk. denna gång hade jag ju även ett duntäcke att tillgå så förutsättningarna var optimala.
jag började med att se Populärmusik från Vittula, en sån där film där jag inte orkat läsa boken men ändå känt att jag borde veta vad den går ut på. två småkillar växer upp i norrland typ.. that's it.. visst man skrattade ibland men den var helt surrealistisk och skum. jag fattade ingenting.
sen såg jag Liftarens guide till galaxen som jag tänkte se när den gick på bio i somras men blev då dumpad av min biodejt. jag läste boken inför det och filmen påminde ju en hel del om den, exakta repliker och sånt. men det kändes lite som att man år 2005 borde kunnat göra en så mycket bättre filmatisering av den. den kändes helt B och meningslös. fast jag gillade Marvin, den deprimerade roboten. men så gillar jag ju alan rickman med (han gjorde rösten till marvin).
efter det såg jag National treasure som går ut på att Nicholas Cage letar efter en historisk familjeskatt. den var ganska spännande och lite en nagelbitare då och då, men rätt typisk hollywood. helt klart dagens mest lättsmälta film.
till sist såg jag Fyra nyanser av brunt, dryga 3 timmar flum av och med Killinggänget. Alltså den här filmen var så totalt konstig. den var ju inte ens rolig. men så har den fått jättehöga betyg av alla kritiker också. t.o.m. Lars Norén har sagt att det är en av få svenska filmer han gillar.

rätt seg dag, precis som förra gången. men ändå rätt mysig. och OJ vad skönt det är att vara ledig!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback