Göteborg, tur och retur

jaha då är man sedan ca ett dygn tillbaka hemkommen från Sveriges s.k. framsida. Efter mycket om och men slutade det med att jag åkte bil ner i onsdags tillsammans med Emil och hans kompis Marcus som hade varit ute och liftat. Planeringsfreaket här höll på att gå i bitar av att inte veta förrän typ en timme innan hur det egentligen skulle bli med resan. Först skulle Emil och jag åka tåg tillsammans eftersom han skulle befinna sig i Gävle dagarna innan, sen skulle han inte det så jag skulle få åka själv. Sen skulle han ut och lifta och i alla fall befinna sig i Gävle, och troligen åka bil till Göteborg. Sen fanns det ingen bil, sen fanns det en i alla fall, men sen fanns det ändå ingen. Till slut fick de tag på en, och jag fick plats.

Bilresan ner var lång men trevlig. Blev ärligt talat lite orolig först när bilen visade sig vara lite skraltig och dessutom lät ganska underligt. Men vi var framme efter åtta timmar, och då hade vi pausat och ätit middag i Norrköping på vägen. På resan lyssnade vi mest på Emils Ipod...mest på konstig progg... Den som inte kunde texterna var moderat.. gissa vem som blev mest moderat...? Killarna försökte lära mig lite IOGT-historik, och Marcus lärde oss även var många av södra Sveriges Coop låg :)

Torsdagen passerade snabbt, på kvällen var vi på Emils UNF-träff där det var pokerkväll. Vi spelade två omgångar och jag kom tvåa båda gångerna. En gång slog jag ut Emil vilket jag är mest stolt över :) Efter det gick vi på bio och såg "Bang bang orangutang"; en film som bäst sammanfattas som konstig. När vi kom hem såg vi Kalle och Chokladfabriken som vi laddat hem, men då var det rätt sent så jag somnade mitt i...

På fredagen kom Karin och Linda så dagen började med att jag och Emil åt frukost/lunch med dem, sen sa vi hejdå till Emil och åkte till vårt vandrarhem. Lastade in vår packning och åkte in till stan för att shoppa. Jag hade inte tänkt köpa så mycket men hittade ett linne på rea iaf. Alla var rätt trötta så vi fick ta en paus mitt i över varsin kanna te. 22 kronor kostade en kanna, vilket det aldrig hade gjort i Stockholm. Fortsatte sedan shoppingen och åt även middag innan vi åkte tillbaka till vandrarhemmet. Först vilade vi lite och sen började vi göra oss i iordning inför kvällens utgång. Detta tog 4 timmar för Linda så vi var inte ute förrän vid 00 ungefär. Vi hamnade på ett ställe som heter Respekt där det mest var konstiga människor och konstig musik. Karin mådde dessutom dåligt så vi åkte hem igen efter ca en halvtimme.

Lördagen började med stor frukost på vandrarhemmet, sen städade vi vårt rum och åkte hem till Emils lägenhet med våra väskor. Han hade nu åkt till Egypten så vi hade stället för oss själva. Detta följdes av ännu en heldag på stan. På kvällen gick vi ut igen, denna gång fick det bli Gamleport, som väl är ett av de ställen med sämst rykte i stan, men de har iaf tre dansgolv vilket vi trodde skulle passa oss. Det gjorde det väl också rätt bra till slut, fast hela stället verkade krylla av 18-åringar trots 20-årsgränsen. Jag drack min första drink, som hade det passande namnet Cinderella ;) och smakade som en blandning mellan maräng, ananas och grape. Den var supergod! Ska jag dricka fler gånger. Trevliga dörrvakter verkar de för övrigt ha i Göteborg. Inte lika snobbiga som i Stockholm. Men en av de grejer jag inte gillar med krogen, förutom att flertalet besökare är berusade, är det här hoppfulla sökandet efter nån att gå hem med, eller en livspartner..vad vet jag.. möter man nåns blick tror de ju att man spanar in dem! usch, jag visste inte var jag skulle titta nånstans.. Sen kände jag mig rätt krasslig så jag åkte hem ett par timmar före Karin och Linda.

Efter många nätter utan ordentlig sömn var vi rätt sega på söndagen. Vi kollade mest på tv hela förmiddagen, och jag passade på att städa lite i Emils lägenhet.. Hoppas han blir glad och inte sur.. SJ hade för dagen inga sista-minutenbiljetter att erbjuda, och eftersom det kostar 900 spänn med en vanlig biljett så fick vi ta bussen hem. Knappt 6 timmar tog det, vilket trots allt gick rätt bra. Vi sov lite, lyssnade på musik och pratade en massa så tiden gick fort och vi var hemma i Stockholm igen vid 21.30. Trötta men nöjda.. Jag trivs bra i Göteborg, börjar bli så trött på Stockholm. Här är så stelt och snobbigt och stort. Göteborg är gemytligt men tillräckligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback