ojojoj

idag hände nåt väldigt konstigt i skolan.. vi skulle ha två föreläsningar, en om coaching och en om utvecklingssamtal..till saken hör att under gårdagen blev det lite irriterat när vi gjorde några övningar.. klassen kände lite oro inför tentan och hakade upp sig på några grejer... det kändes aningens infekterat mellan klassen och läraren.. dagen idag började med att vi fick ställa oss i klassrummets fyra hörn utifrån ett speciellt system som jag inte orkar gå in på, och vi fick veta att vi i dessa grupper skulle ställa en diagnos på en arbetsgrupp i ett case.

läraren började läsa upp caset högt och det stod ganska snart klart för oss att arbetsgruppen vi skulle diagnosticera var vår egen klass, utifrån det som hände under gårdagen. folk satt och skrattade lite för sig själva när läraren beskrev situationen som att arbetsgruppen gjort myteri mot chefen, hakat upp sig på detaljnivå, inte lyssnat, och inte kommit framåt i sitt arbete. vi skulle kartlägga, diagnosticera och sätta in interventioner i caset. det var sjuuukt intressant att få diskutera sin egen klass på det där sättet.. det kom fram att många hade tyckt att det var väldigt jobbigt under gårdagen, medan jag själv inte alls hade lagt nån stor vikt vid det. självklart fick vi sedan ta del av allas diagnoser och diskutera ännu mer.. min grupp hade gått väldigt djupt in och diskuterade tryggheten i gruppen, subgrupper och behovet av en yttre fiende, medan andra menade att det hade förekommit otydliga instruktioner..

efter detta följde ännu fler grupp- och kommunikationsövningar och det kändes som att vi verkligen bearbetade oss som klass... allt detta var ju väldigt oväntat och inte alls vad man räknat med när man kom i morse.. hela dagen gick åt till detta och föreläsningarna om coaching och utvecklingssamtal uteblev helt.. för min del gjorde det inget medan andra fick en ännu mer infekterad syn på läraren pga detta.. sjukt intressant var det iaf och jag tycker vi borde gjort det tidigare.. vi har egentligen inte jättebra sammanhållning i klassen.. alla tycker om varandra och så men det är väldigt uppdelat.. många vet inte vad som är okej att göra i klassrummet och andra går över gränsen för vad vissa tycker är okej osv osv.. spännande att se vad som händer framöver nu...!

Kommentarer
Postat av: Stina

Jag förstår verkligen att det där inte direkt rubbade din värld... Efter ett tag på G så har man ju liksom sett det mesta, om man säger så. :-)



Hoppas det aldrig blir tal om diagnosticering där, det finns liksom inte hörn så det räcker till allas ståndpunkter... Eller, vad vet jag. Jag har inte varit där på 3 veckor.

2008-09-12 @ 15:23:07
Postat av: C

hihi det är ju klart att det är därför! jag är så konfliktluttrad efter de där två åren.. tänkte jag inte ens på :) jag relaterar ofta saker från skolan dit, men ser det lite som ett hopplöst fall som jag aldrig skulle våga börja arbeta med :)

2008-09-12 @ 18:48:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback