ska vi leka?

bro bro breja
stockar och stenar
alla goda renar
ingen slipper här fram här fram
förrän hon säger sin kärastes namn
vad heter han?


en kväll när jag inte kunde sova tryckte mitt undermedvetna upp minnet av att man ibland lekte denna lek när man var liten. jag började fundera på om barn idag också leker den. sen började jag fundera på vad den egentligen handlar om... vadå stockar och stenar och goda renar? och så ska man fånga en person som ska säga sin kärastes namn. sen övergår man till att på ett irriterande sätt fråga om denne har tagit prästens sko, ja eller nej? den fångade personen ska sedan välja på två alternativ, som representerar var och en av de fångande personerna, (när jag var liten körde vi ofta med glass eller godis och sånt) och sen ställa sig bakom det alternativet. leken slutar med dragkamp. detta är ju så skumt! leken är säkert jättegammal och måste ha gått ut på nåt annat från början, och sen har det liksom blivit fel på vägen. sånt här kan jag fundera i oändlighet på.. frågan om ens kärastes namn blir ju aldrig ens besvarad :S

Kommentarer
Postat av: Stina

Hahaha, ramsan är verkligen helt knarkad när man plockar isär den! Vi sa iofs "kärestas" istället för "kärastes", men det är ju sak samma. Det kanske är en hungrig same som hittat på det där med "alla goda renar"?

2008-08-20 @ 20:39:36
Postat av: Stina

Nu har jag gnuggat mina minnesknölar lite... Vi frågade nog om "prästens ko" istället för "prästens sko", men det kan ju vara så att prästen blev nästintill bankrutt när vi tidiga 80-talister snott hans kossa - han kanske bara hade tofflorna kvar när det var er tur..?

Hur gick den där: "Vi komma ifrån Ria-ra, aske-daske-da" och vad gick den leken ut på? Om ni ens lekte den?

2008-08-20 @ 20:46:42
Postat av: C

jag känner igen ria-ra men kan inte minnas att vi lekte den.. när man tänker på det så finns det massor med störda ramsor.. ole dole doff? där har man ju lite koll på syftet med ramsan, men vad fan betyder kinke lane koff?

2008-08-23 @ 22:32:42
Postat av: Stina

En annan rolig sak är att knattarna heter Ole, Dole resp. Doff på norska. DET är humor.

2008-08-24 @ 11:11:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback