kakdeg

igår i skolan lärde jag mig att verkligheten är som en brun kakdeg och att vi formar den med våra egna kakformar.. ehh??

sen var det en kvinna där som föreläste om könsperspektiv och könsforskning (varför skickar de aldrig män trots att det finns massor av män som kan sånt??) hursomhelst så pratade vi om att det är så ojämställt att kvinnor putsar diskbänken och män putsar bilen och att det krävs så mycket av en kvinna som vill låta bli att sminka sig. för det första finns det massor av kvinnor som inte sminkar sig och för det andra tror jag att det krävs mycket mer av en man som VILL sminka sig. men det pratar man aldrig om för det är ju så synd om kvinnorna jämt. man pratar inte heller om att förskolläraryrket är starkt kvinnodominerat och att det är svårt för unga killar att ta sig in där för det anses tjejigt och man tror att kvinnor klarar av det bättre av nån anledning. men det pratar man inte heller om för det är så mycket mer synd om kvinnorna som inte kan bli byggarbetare. och så hävdar man att det inte finns några skillnader mellan kvinnor och män överhuvudtaget utan allt är socialt skapat. det tycker jag är bullshit. och även om jag nu egentligen inte tycker om tjejkläder och tjejyrken utan bara har lurats till att gilla det när jag var barn, så kan jag väl få vara som jag är ändå? självklart ska kvinnor ha lika hög lön som män för lika arbete, och de ska ha tillgång till lika höga poster och ha möjlighet att utbilda sig till vad de vill. det vet jag ingen vettig människa som säger emot, men bara för det vill jag inte få dåligt samvete för att jag putsar diskbänken och inte bilen!

nu ska jag förbereda mig till ett seminarium där jag ska prata om hur man bedriver ett lyckat jämställdhetsarbete i en organisation och ta hänsyn till begreppet makt. hjälp mig nån

Kommentarer
Postat av: emil

fast jag hör ganska ofta talas om att förskollärarbranschen är ojämnställd. så det så

Postat av: cecilia

jag med, fast i sammanhang där man diskuterar förskollärarbranschen, inte jämställdhet

2006-10-26 @ 17:13:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback