leve historieundervisningen!

på mellanstadiet hade jag en mycket eminent magister som hette tomas molin. jag anser att en stor andel av min eventuella allmänbildning är hans förtjänst.. man lärde sig mycket på mellanstadiet, t.ex. vad koalition är och varför vi har årstider. men en sak vi fick lära oss har jag alltid varit lite skeptisk till.. det gällde karl XIV johan, aka jean baptiste bernadotte som ju var fransman och blev kung i sverige. det var tydligen ganska dåligt ställt i södra sverige vid denna tidpunkt pga torka och bönderna var arga och besvikna för att det gick dåligt för deras skördar.. när den nya kungen och hans drottning skulle åka genom landet och visa upp sig så stod de skånska bönderna och skrek "vi vill ha regn, vi vill ha regn". den franska kungen och drottningen blev mycket glada och hedrade då detta på skånska låter mycket likt "vive la reine" som på franska betyder "leve drottningen". och så blev det massa missförstånd eftersom kungen trodde att hans folk var glatt och nöjt när det egentligen var precis tvärtom...
låter inte detta lite märkligt?? nån annan som har belägg för detta? magistern lyckades en gång lura hela klassen till att jorden faktiskt var platt....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback